Marjan Hajnal

DAN SJEĆANJA

24. aprila 1915. Turci su otpočeli genocid nad Jermenima/Armenima

GENOCID – RELATIVAN ILI APSOLUTAN POJAM 

Znači li šta za Recepa Tayyipa Erdogana riječ genocid? On je za genocid upotrijebio izraz “neljudski čin”. Šta je to neljudsko, ako čovjeku ništa ljudsko nije strano? Vjerovatno je samo po sebi shvatljivo da se napad tigra ili morskog psa ne može smatrati ljudskim djelom. Kao jedan obrazovan predsjednik i pretendent na ulogu lidera neoosmanskog sultanata Erdogan to ne bi nikako smio “zaboraviti”. 

U toku strašnog genocidnog pogroma stradalo je 1,5 milion Jermena prilikom progona  iz istočne Anatolije u Sirijsku pustinju 1915/16. Tad nije bilo kamera i direktnih tv prenosa. Ali, ostao je dovoljan broj autentičnih fotografija. Uz slavu reformatora i “oca moderne Turske” Mustafe Kemala Atatürka nerado se u Turskoj čak i misli o njegovoj izravnoj odgovornosti za genocid.

1-armenska-djeca-i-c5beene

Turski genocid nad Jermenima 1915./16.

armenski-genocid-2

genocid_armenija 3

Jermenke-razapete1

Nakon što su mlade Jermenke brutalno silovali turski su ih vojnici prikivali na krstove

Na ovoj jezivoj fotografiji su jermenske hrišćanske mlade djevojke koje su Turci nakon brutalnog silovanja razapeli na krstove za vrijeme Prvog svjetskog rata, kada se i završila era islamskog kalifata. Turski vojnici masovno su silovali desetine hiljada Jermenki. Poslije iživljavanja nesrećne žene su klali, a onda im odsijecali glave i nabijali ih na koplja pored već postavljenih muških glava. Na svim javnim mjestima, širom Osmanlijske imperije, na raskršćima i trgovima mogle su se vidjeti ovakve scene. 

U Turskoj je pominjanje reči “genocid” u ovom kontekstu kažnjivo po članu 301 Krivičnog zakona kao “unižavanje turskog identiteta”. Po tom članu zakona optuženi su mnogi turski intelektualci, među njima i slavni pisac Orhan Pamuk. Nobelovcu Orhanu Pamuku je suđeno 2005. zbog “uvrede Turske” nakon što je izjavio jednom švajcarskom magazinu:

“Milion Jermena i 30.000 Kurda je ubijeno u ovoj zemlji i niko osim mene se ne usuđuje da o tome govori”.

I čovjeku prosječnog nivoa promišljanja kriterija osnovnih vrijednosti života nužno bi se moralo nametnuti pitanje da li postoji razlika među genocidima? Nesumnjivo je da se razlikuju po masovnosti, ali svi genocidi počivaju na istom šablonu iskorjenjivanja druge ljudske grupacije na najsvirepiji način. Zato se pored već uobičajenog negiranja genocida ili minoriziranja posljedica ne bi smjelo reducirati prag osjetljivosti na bilo koju globaliziranu ljudsku nesreću. Svako ko to čini iz nekih subjektivnih pristrasnih razloga zbog pripadnosti istoj vjerskoj orjentaciji, čini neoprostiv grijeh. Posebno se ne bi smjeli pojaviti kao pristrasni negatori genocida nad Jermenima oni koji su i sami bili žrtve genocida. U protivnom, amnestiraju ideologe i egzekutore istrebljenja dijela ljudske populacije. Zapravo, negiraju svoju tragičnu prošlost i opraštaju zlikovcima, mazohistički ih pozivajući da dovrše svoj “neljudski čin”.

_________________________________

* Američki advokat Rafael Lemkin 1943. godine konstruisao termin „genocid“ kao najteži oblik masovnih zločina

 

 

Komentariši

Upišite vaše podatke ispod ili kliknite na jednu od ikona da se prijavite:

WordPress.com logo

You are commenting using your WordPress.com account. Odjava / Promijeni )

Twitter slika

You are commenting using your Twitter account. Odjava / Promijeni )

Facebook fotografija

You are commenting using your Facebook account. Odjava / Promijeni )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Odjava / Promijeni )

Povezivanje na %s