MUČNO SVJEDOČENJE BIVŠEG SS-ovca

‘Vidio sam kako vojnik udara s bebom u rub kamiona. Lupao je sve dok nije prestala plakati…’

http://www.jutarnji.hr/navala-iskrenosti-bivseg-nacista–vidio-sam-kako-ss-ovac-udara-s-bebom-u-rub-kamiona–lupao-je-sve-dok-nije-prestala-plakati—-/1336145/

Suđenje Oskaru Gröningu, bivšem SS-ovcu poznatom pod nadimkom ‘računovođa iz Auschwitza’, zasigurno je jedno od najintrigantnijih slučajeva u povijesti svih procesa vezanih za Drugi svjetski rat i Holokaust.

Oskar Gröning

Neobična stvar u ovom slučaju je da Gröning nikada nije radio kao čuvar u logoru i ne postoji ni jedan svjedok koji bi ovog 93-godišnjaka optužio da je tukao, mučio ili ubio zatvorenike u logoru smrti. Jedini njegov posao u Auschwitza je brojanje ukradenog novca i slanje u Berlin.

Drugo, Gröning zadnjih 20 godina redovito priznaje da je sudjelovao u genocidu. Štoviše, stalno se sukobljavao s onima koji su tvrdili da se Holokaust zapravo nikada nije dogodio.

– Osjećamo moralnu krivicu. Radio sam u Auschwitzu i znam što se tamo događalo. Molim vas za oprost.

Ovakvo prizanje je dosta neobično za jednog bivšeg SS-ovca. Zadnjih 70 godina bilo je nazmislivo da jedan član elitne Hitlerove jedinice prizna da je svjestan svega što se događalo i još usput prizna krivicu.

Gröning je svjestan da sve što je govorio posljednjeg desetljeća neće mu pomoći na suđenju u Lunenburgu i da će svoje zadnje dane provesti u zatvoru. Neki misle da samo želi olakšati dušu prije smrti, ali istina je da je Gröning puno ranije otvoreno pričao o svemu, a da mu njemačke vlasti do nedavno nisu kucale na vrata.

– Da, u Auschwitzu se dogodio genocid. Bio sam tamo, sve sam vidio! I plinske komore i krematorije i tisuće leševa. Vidio sam kako vojnici ubijaju zatvorenike.

Naravno, ovakva navala iskrenosti ostavila je mnoge u sudnici u šoku. Oskar je pričao o raznoraznim detaljima iz logora smrti koja su do danas bili potpuno nepoznati.

– Došao sam u logor u rujnu 1942. godina. Moj prvi posao je bio na rampi, tj. na procesu selekcije. Morao sam osigurati prolaz Židova od vlaka do nove destinacije, a to je u 90 posto slučajeva bila plinska komora – pričao je Gröning koji je nakon prvog dana tražio premještaj na neko drugo radno mjesto.

– Novi zatvorenici su već prošli selekciju, prtljaga je već bila odnesena, kada se odjedanput pored pruge stvorila jedna beba koju je majka ostavila. Žena je vjerojatna znala da s bebom nema šanse proći proces selekcije, pa ju je ostavila na rampi. Beba je neprestano plakala, što je poprilično uznemirilo časnika SS-a. Uhvatio je dijete za noge i svom snagom lupao s njom o čelične šipke kamiona. Udarao je sve do trenutka kada je prestala plakati. Onda ju je samo bacio na prugu kao neko smeće…

Taj detalj je užasno uznemirio tada 21-godišnjeg Gröninga koji je odmah pohitao kod SS-ovca i upitao ga ‘kako to može raditi’. Ovaj mu je mrtav hladan odgovorio:

– A što sam trebao napraviti? Trčati za ženom i vratiti joj dijete?

Očajni Gröning odmah je dotrčao do svog nadređenog i u suzama ga molio da ga premjeste van Auschwitza. Molba mu je samo djelomično uvažena – ostao je u logoru, ali premješten je u ured gdje je iz ukradene prtljage uzimao novac, brojio ga i slao u Berlin.

Gröning u mlađim danima

– Bilo je Židova koji su uspjeli izbjeći proces selekcije, ali njih bi na licu mjesta ubili u vagonima. To su bili stari i nemoćni ljudi… Zbog takvih detalja godinama nisam mogao spavati, sve te ljude iz dana u dan sam gledao u snovima.

Gröning je bio računovđa u Auschwitzu pune dvije godine kada su mu konačno udovoljili i premjestili ga na ratni front. U Belgiji je bio ranjen, a nedugo poslije uhićen od strane Britanaca. Te 1945. nije previše pričao o događajima u Auschwitzu.

– Znao sam da mi činjenica da sam SS-ovac neće pomoći pri zarobljavanju. A da su saznali da sam bio u logoru, danas vjerojatno ne bih bio ovdje…

Naci pristalice ispred sudnice

Gröning je nakon toga poslan na prisilni rad u Englesku.

– Bilo je kao na godišnjem odmoru, proputovao sam cijelu zemlju.

Nakon povratka kući dugo je šutio… Sve do trenutka kada je shvatio da u njegovoj rodnoj zemlji većina ljudi ili ne priznaje ili nema pojma što se događalo u Auschwitzu. I onda je Gröning otvorio dušu i ispričao istinu. Istinu zbog koje će zadnje godine života provesti iza rešetaka.

Komentariši

